The part-time academic as researcher: Between teaching responsibilities and scholarly production
DOI:
https://doi.org/10.31391/NNKC7261Keywords:
Part-time professors, Research, Academic Merit, Higher educationAbstract
This study aims to analyze the labor and institutional conditions of part-time faculty members who, in addition to their teaching duties, conduct research as part of Mexico’s National System of Researchers. The study examines how their employment status affects the recognition of academic and scientific merit within the institutional context of a state public university, specifically focusing on faculty members from two different educational institutions (university centers) of the University of Guadalajara. A qualitative methodological strategy was employed, involving the participation of ten part-time faculty researchers through semi-structured interviews (conducted both in person and online). Fieldwork was carried out between January and May 2024. The results highlight dimensions related to the difficulties, inequities, motivations, and consequences of conducting research for this faculty member, which are interpreted through a theoretical approach linked to merit. Finally, the study contributes to the understanding of a relatively new actor within the Mexican academic profession, as well as some of the key challenges surrounding them at the labor, institutional, and personal levels.
Downloads
References
Acosta Ochoa, A. (2018). Enseñar en la precariedad. Condiciones de trabajo y experiencias laborales en el mercado docente de la educación superior. Tesis de doctorado. Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco.
Acosta Ochoa, A. y Buendía, A. (2016). Perspectivas institucionales y educación superior desde miradas globales a espacios locales: el caso de México. Revista de la Educación Superior, vol. 45, núm. 179, pp. 9-23. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.04.007
Acosta Ochoa, A. y Rivera-Huerta, R. (2022). Análisis de condiciones de precariedad en profesores universitarios con base en el tipo de contrato. Argumentos. Estudios Críticos de la Sociedad, núm. 100, pp. 215-233. https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-10
Aguado-López, E. y Becerril-García, A. (2021). Performatividad en la ciencia mexicana: el dispositivo de evaluación del SNI. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, vol. 66, núm. 243. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2021.243.76695
Anaya, P. (2023). Precariedad laboral de los profesores temporales en universidades mexicanas. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 96, pp. 65-86. https://doi.org/10.28928/ri/962024/atc3/anayapedrazaa
Anaya, P. (2020). El trabajo no clásico de los profesores de la Universidad Autónoma Metropolitana: control del proceso de trabajo y su relación con los sistemas de estímulos y becas. Revista Latinoamérica de Estudios del Trabajo, vol. 25, núm. 40, pp. 299-319. http://alast.info/relet/index.php/relet/article/view/430
Anaya-Torres, E. (2025). Las voces de los nadies. Precariedad laboral en docentes universitarios. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 55, núm. 1, pp. 277–302. https://doi.org/10.48102/rlee.2025.55.1.666
Aquino Zúñiga, S. P. y Álvarez Rodríguez, J. (2025). Condiciones laborales de académicas del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores en una universidad pública del sureste mexicano. Revista Andina de Educación, pp. 1-10. https://doi.org/10.32719/26312816.4813
Bensusán, G. y Valenti, G. (2018). La evaluación de los académicos: instituciones y Sistema Nacional de Investigadores, aciertos y controversias. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Berrios, P. (2014). The academic life of part-time professors in Chile. Tesis doctoral. State University of New York, University at Albany.
Buendía, A., Acosta Ochoa, A. y Gil, M. (2019). En busca de un rostro. (In) visibles, pero siempre presentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 24, núm. 80, pp. 15-41. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000100015&lng=es&tlng=es
Buendía, A. y Oliver, L. (2018). Adiós a los académicos en las universidades públicas mexicanas: ¿qué perdemos?, ¿qué ganamos? Perfiles Educativos, vol. 40, núm. 160, pp. 10-28. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000200010&lng=es&tlng=es
Camargo-Martínez, M. y Médor, D. (2024). Entre la vocación y la profesionalización. Sobre el sentido del trabajo docente universitario hoy. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 29, núm. 101, pp. 205-228. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/218/482
Chávez Hernández, A. (2024). Aproximación a las condiciones laborales y deterioro estructural en la Universidad de Guadalajara. Vínculos. Sociología, Análisis y Opinión, vol. 5, núm. 10, pp. 67-84. https://doi.org/10.32870/vinculos.v0i10.7707
Creswell, J. y Poth, N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. SAGE Publications.
Flores, L. (2022). Estrategias que utilizan los profesores para el cumplimiento de las actividades en su rol de docente, caso del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. Tesis de doctorado. Universidad de Guadalajara.
Fuster-Guillén, D., Jara-Jara, N., Ramírez-Asís, E., Maldonado-Leyva, H., Norabuena, R. y García, A. (2019). Desgaste ocupacional en docentes universitarios mediante el modelo factorial confirmatorio. Propósitos y Representaciones, vol. 7, núm, 3, pp. 198-230. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.389
Galaz Fontes, J., Gil, M., García Salord, S. y Rondero, N. (2021, 15-19 de noviembre). Sobre la meritocracia académica mexicana: una exploración conceptual. XVI Congreso de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, Puebla, Puebla, México.
Galaz Fontes, J., Martínez Stack, J. y Gil, M. (2020). The emergence of the new Mexican academic meritocracy. Higher Education Governance & Policy, vol. 1, núm. 2, pp. 138-151. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1401146
Galaz Fontes, J. y Gil, M. (2009). La profesión académica en México: un oficio en proceso de reconfiguración. Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 11, núm. 2, pp. 1-31. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412009000200008&lng=es&tlng=es
Gappa, J. y Leslie, W. (1993). The invisible faculty: Improving the status of part-timers in higher education. Jossey-Bass.
García, S. (2022,15-19 de noviembre). Las elites académicas: entre otros desiguales, diferentes y contrincantes. Seminario sobre la Meritocracia Académica Mexicana: una Exploración Conceptual. XV Congreso Nacional de Investigación Educativa, Puebla, Puebla, México.
Gil, M. (2021, 15-19 de noviembre). Piezas de un rompecabezas. Seminario sobre la Meritocracia Académica Mexicana: una Exploración Conceptual. XV Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, Puebla, Puebla, México.
Haviland, D., Alleman, F., Clibum, C. y Jacobs, J. (2020). Inclusive collegiality and nontenure-track faculty: Engaging. Routhledge.
Hernández-Pérez, A. (2019). El Sistema Nacional de Investigadores. Tensiones, desafíos y oportunidades para los académicos. Sociológica, núm. 98, pp. 85-110.
Hirsch-Adler, A. e Izarra-Vielma, D. (2024). Working conditions of academics of a Mexican university. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, vol. 18, núm. 1, pp. e1863. https://doi.org/10.19083/ridu.2024.1863
Jaramillo-Molina, M. (2024). Pobres porque quieren. Mitos de la desigualdad y la meritocracia. Grijalbo.
Kent, R. (1986). ¿Quiénes son los profesores universitarios? Las vicisitudes de una azarosa profesionalización. Crítica, núm. 28, pp. 5-19. http://publicaciones.anuies.mx/acervo/revsup/127/02b.html
Kim, C. y Choi, Y. (2017). How is meritocracy defined today? Contemporary aspects of meritocracy. Economics and Sociology, vol. 10, núm. 1, pp. 112-121. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2017/10-1/8
Lemus, L. (2022). Segmentación y desigualdades laborales: la situación del personal de asignatura en la UNAM. Universidad Nacional Autónoma de México.
Lim, B., D’Ippoliti, C., Dominik, M., Hernández-Mondragón, A., Vermeir, K., Chong1, K., Hussein, H., Morales-Salgado, V., Cloete, K., Kimengsi, K., Balboa, L., Mondello, S., dela Cruz, T., Lopez-Verges, S., Sidi Zakari, I., Simonyan, A., Palomo, I., Režek Jambrak, A., Germo Nzweundji, J., Molnar, A., Saktiawati, A., Elagroudy, S., Kumar, P., Enany, S., Narita, V., Backes, M., Siciliano, V., Egamberdieva, D. y Flores Bueso, Y. (2025). Regional and institutional trends in assessment for academic promotion. Nature, pp. 1-10. https://doi.org/10.1038/s41586-024-08422-9
López, A., García, O., Pérez-Mora, R., Montero, V. y Rojas, E. (2016). Los profesores de tiempo parcial en las universidades públicas estatales: una profesionalización in-conclusa. Revista de la Educación Superior, vol. 45, núm. 180, pp. 23-39. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.007
Markovits, D. (2019). The meritocracy trap: How America’s foundational myth feeds inequality, dismantles the middle class, and devours the elite. Penguin Press.
Martínez-Pardo, J. A. (2024). Tipologías en torno al profesorado universitario de tiempo parcial, ¿por qué son necesarias?. Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol 15, núm 43, pp. 163–180. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.43.1783
Martínez-Pardo, J. A. (en proceso). ¿Quién es el profesorado de tiempo parcial en la Universidad de Guadalajara? Un acercamiento a sus itinerarios laborales. Tesis de doctorado. Universidad de Guadalajara.
Padilla Carvajal, D., Rodríguez Jiménez, J. y De La Re Íñiguez, B. (2024). Los profesores de tiempo parcial en las universidades públicas de Sonora. Revista de Investigación Académica sin Frontera, vol. 1, núm. 42, pp. 1-27. https://doi.org/10.46589/riasf.v1i42.709
Pryor, K. (2020). Thriving, surviving, or striving? A part-time non-tenure-track faculty typology for the new era of faculty work. Teachers College Record, vol 122, núm. 11, pp. 1–40. https://doi.org/10.1177/016146812012201104
Real Academia Española (s.f.). Meritocracia. Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). https://dle.rae.es/meritocracia
Salazar Villava, C. (2022). La carrera académica en el borde: crisis de un modelo productivista. Argumentos Estudios Críticos de la Sociedad, núm. 100, pp. 141–157. https://doi.org/10.24275//uamxoc-dcsh/argumentos/2022100-06
Sandel, M. (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? Debate.
Schlaerth, C. (2022). The precarious position of adjunct professors. En L. Finley y P. Hall (eds.). Coronavirus and vulnerable people: Addressing the divide in harm and responses and exploring implications for a more peaceful world (pp. 131-151). The Society for Research into Higher Education & Open University Press
Siler, K. (2024, 29 de abril). Academia can no longer ignore its systemic inter-generational inequality. London School of Economics and Political Science Impact Blog [en línea]. https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2024/04/29/academia-can-no-longer-ignore-its-systemic-inter-generational-inequality/
Sime Poma, L., (2014). Aportes para contextualizar la meritocracia en las políticas y culturas docentes. Revista de Educação PUC-Campinas, vol. 19, núm. 2, pp. 111-119. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=572061921008
Solares, I. y Vera, H. (2023). Precariedad laboral y desigualdad salarial entre profesores universitarios. El caso de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Perfiles Educativos, vol. 45, núm. 182, pp. 45-68. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.182.61081
Universidad de Guadalajara (2024). Numeralia de posgrados-personal académico SNII en la Universidad de Guadalajara. https://cgipv.udg.mx/investigacion/sni
Vatansever, A. y Kölemen, A. (2022). Academic freedom and precarity in the global North: Free as a bird. Routledge.
Young, M. (1958). The rise of the meritocracy, 1870–2033: An essay on education and equality. Thames & Hudson.
Whitchurch, C. (2019). From a diversifying workforce to the rise of the itinerant academic. Higher Education, vol. 77, pp. 679-694. https://doi.org/10.1007/s10734-018-02946
Whitchurch, C., Locke, W. y Marini, G. (2021). Challenging career models in higher education: The influence of internal career scripts and the rise of the “concertina” career. Higher Education, vol. 82, núm, 3, pp. 635-650. https://doi.org/10.1007/s10734-021-00724-5
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinéctica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.