Inclusive education in Mexican high schools: an analysis from the principals’ standpoint
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-008Keywords:
inclusive education, school leadership, students with disabilities, disadvantaged students, high schoolAbstract
This article explores the strategies implemented by public high school principals to pro- vide education to students who tend to be excluded from this service: Students with disabilities. Data comes from an online survey conducted in 2017 to gather information about the activities of public high school principals in Mexico. We analyzed the testi- monies of 76 high school principals using as the Guide for ensuring inclusion and equity in education, designed by Unesco’s and adopted by Mexican educational authorities to promote an inclusive education for all. The findings show that high school principals implement a range of proactive strategies to promote an inclusive education. Howe- ver, testimonies also show principals are not fully supported by educational authorities, which have not moved from discourse to action. This means schools lack the resources to provide a high-quality education to students with disabilities.
Downloads
References
Arrebola, I. A. y Villuendas Giménez, M. D. (2004). Las actitudes del profesorado hacia el alumnado con necesidades educativs especiales. Convergencia, pp. 183-215.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (15 de agosto de 2018). Artículo 3°. Recuperado del Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM: https://www.juridicas.unam.mx/legislacion/ordenamiento/constitucion-politica-de-los-estados-unidos-mexicanos
Cambra, C. (2005). Percepción de la sordera y la integración por parte del alumnado sin necesidades educativas especiales. Educar, pp. 155-168.
De la Cruz Flores, G. (2018). Inclusión y discapacidad en educación media superior: experiencias docentes. En Debates en Evaluación y Curriculum. Congreso Internacional de Educación (pp. 1-10). Tlaxcala: Universidad Autónoma de Tlaxcala-Posgrado en Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación.
DGB (11 de julio de 2018). Curso de inducción a CAED. Recuperado de Dirección General de Bachillerato: https://sites.google.com/a/dgb.email/caed-capacitacion/
Flores Barrera, V. J. y García Cedillo, I. (2016). Apoyos que reciben estudiantes de secundaria con discapacidad en escuelas regulares: ¿corresponden a lo que dicen las leyes? Educación, pp. 1-20.
Garnique-Castro, F. y Gutiérrez-Vidrio, S. (2012). Educación básica e inclusión: un estudio de representaciones sociales. Revista Internacional de Investigación en Educación, pp. 577-593.
Iacoboni, G. y Moirano, A. M. (2018). Reflexiones acerca de la inclusión de alumnos con discapacidad en la clase de lengua. Relen, Revista Estudios de Lenguas (Universidad Nacional de Salta), pp. 103-116.
INEE (2019). Panorama educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional 2018. Educación básica y media superior. Ciudad de México.
INEE (febrero de 2018). Condiciones básicas para la enseñanza y el aprendizajeven los planteles de educación media superior en México. Resultados generales. Recuperado de Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación: https://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/D/247/P1D247.pdf
INEE (2 de febrero de 2018). La educación obligatoria en México: Informe 2018. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/portalweb/informe2018/04_informe/capitulo_010303.html
INEE (2017). Directrices para mejorar la permanencia escolar en la educación media superior. México.
Ley General de Educación (19 de enero de 2018). Secretaría de Educación Pública. Recuperado de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf
Moliner García, O. (2013). Educación inclusiva. Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.
Romero Contreras, S. y García Cedillo, I. (2014). Educación especial en México. Desafíos de la educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, pp. 77-91.
Salinas Alarcón, M. (2014). Actitudes de estudiantes sin discapacidad hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en la educación superior. Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.
Sanhueza Enríquez, S., Granada Azcárraga, M. y Bravo Cóppola, L. (2012). Actitudes del profesorado de Chile y Costa Rica hacia la inclusión educativa. Cuadernos de Pesquisa, pp. 884-899.
SEP (11 de julio de 2018). Centros de Atención para Estudiantes con Discapacidad. Recuperado de Secretaría de Educación Pública: https://www.dgb.sep.gob.mx/servicios-educativos/caed/index.php
SEP (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria: educar para la libertad y la creatividad. México.
Suriá Martínez, R. (2012). Discapacidad e integración educativa: ¿qué opina el profesorado sobre la inclusión de estudiantes con discapacidad en sus clases? Revista Española de Educación y Psicopedagogía, pp. 96-109.
Unesco (2018). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNICEF (2016). Niños y niñas fuera de la escuela. México.
Varas Giler, R. C. (2018). Percepción de los profesores sobre la inclusión. Integrando en el aula de clases a estudiantes universitarios con necesidades especiales. En R. R. Vanessa Karina Barreiro Fonseca. Estrategias educativas y sociales para la inclusión de la discapacidad (pp. 50-62). Guayaquil: Centro de Investigación y Desarrollo Ecuador.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.