Diversity of mediations between different citizen children’s libraries
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-003Keywords:
mediation, reading, library, literacy, cultural managementAbstract
This article shows the results of an ethnographic research that assumes a socio-anthropological perspective of literacy and pays for the discussion of the concepts of library from specifics empirical cases. The objective is define, characterize and analyses the way in which seven children´s citizen libraries focus their work on reading mediation between girls and boys. Those readings spaces are working in the State of Puebla and are driven by the citizens considering their own necessities. Among the findings, has in the center of the libraries isn’t books, but readers, and doesn’t exist a reading mediation, but there are an intercultural mediations depends of the context.
Downloads
References
Carrión Rodríguez, G. (2008). La Dirección de Bibliotecas Públicas de 1978 a 1980. El Bibliotecario, vol. 8, núm. 76, pp. 19-24. Recuperado de https://dgb.cultura.gob.mx/bibliotecario/pdf/ElBibliotecario76.pdf
Cassany, D. (comp.) (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona: Paidós Educador.
Castro Sánchez, A. (2019). Las primeras bibliotecas públicas. El Universal. Recuperado de https://www.eluniversal.com.mx/colaboracion/mochilazo-en-el-tiempo/las-primeras-bibliotecas-infantiles
Cavallo, G. y Chartier, R. (eds.) (2004). Historia de la lectura en el mundo occidental. Bogotá: Taurus.
Clemente Linuesa, M. (2004). Lectura y cultura escrita. Madrid: Editorial Morata.
Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (Conaculta) (2015). Encuesta Nacional de Lectura y Escritura 2015-208. Recuperado de https://observatorio.librosmexico.mx/files/encuesta_nacional_2015.pdf
Cornejo, I. y Giebeler, C. (2019). Misivas prácticas de investigación como proemio a la metodología horizontal. En I. Cornejo y C. Giebeler (coords.) (2019). Prójimos. Prácticas de investigación desde la horizontalidad (pp. 11-22). Ciudad de México: UAM-Cuajimalpa.
Dirección General Adjunta del Fomento a la Lectura y el Libro (2012). Manual de operación del Programa Nacional Salas de Lectura. Recuperado de https://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/FOMENTO%20A%20LA%20LECTURA_0.pdf
Dirección General de Bibliotecas (2020). Red Nacional de Bibliotecas Públicas. Recuperado de https://www.gob.mx/cultura/acciones-y-programas/red-nacional-de-bibliotecas-publicas
Fernández de Zamora, R. M. (1994). La historia de las bibliotecas en México, un tema olvidado. Trabajo presentado en la 60th IFLA General Conference. Recuperado de https://origin-archive.ifla.org/IV/ifla60/60-ferr.htm
Ferrandiz, F. (2011). Etnografías contemporáneas. Anclajes, métodos y claves para el futuro. Barcelona: Anthropos Editorial, UAM-Iztapalapa.
García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados: mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa.
García Castaño, F. J. y Barragán Ruiz-Matas, C. (2004). Mediación intercultural en sociedades multiculturales: hacia una nueva conceptualización. Portularia, núm. 4, pp. 123-142. Recuperado de
http://hdl.handle.net/10272/219
Giménez, C. (1997). La naturaleza de la mediación intercultural. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, núm. 2, pp. 125-159. Recuperado de https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/4888
Goody, J. (2003). Cultura escrita en sociedades tradicionales. Barcelona, Editorial Gedisa.
Kalman, J. (2004). Saber lo que es la letra. Una experiencia de lectoescritura con mujeres de Mixquic. Ciudad de México: Siglo XXI Editores/SEP.
Lecouvey, M. y Bonilla, H. (2017). Biblioteca del Niño Mexicano (1899-1901) y Episodios Mexicanos (1981-1982): ficciones históricas ilustradas, ¿solo para niños? Amnis, núm. 16. https://doi.org/10.4000/amnis.3195
Loyo, E. (2011). La educación del pueblo. En D. Tank de Estrada (ed.). Historia mínima ilustrada. La educación en México (pp. 227-282). México: El Colegio de México.
Montes, G. (1999). La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. México: FCE.
Patte, G. (2010). Déjenlos leer. Los niños y las bibliotecas. México: FCE.
Petit, M. (2015). El arte de la lectura en tiempos de crisis. Barcelona: Océano Travesía.
Petit, M. (1999). El papel de los mediadores. Educación y Biblioteca, vol. 11, núm. 105, pp. 5-19.
Red CIMAS (2015). Metodologías participativas. Sociaopraxis para la creatividad social. Madrid: Dextra Editorial.
Rojas Ruiz, S. (2017). La mediación de la lectura: algunas consideraciones teóricas. En E. Ramírez-Leyva (coord.). La formación de lectores en el campo de la bibliotecología (pp. 59-79). México: UNAM.
Stake, R. E. (2010). Investigación con estudios de caso. Madrid: Ediciones Morata.
Street, B. (2004). Los nuevos estudios de literacidad. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú/ Universidad del Pacífico.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2013). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Velasco, H. y Díaz de Rada, Á. (2009). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Madrid: Editorial Trotta.
Zavala, V. (2009). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, núm. 47, pp. 71-79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.