Experiences of student participation in contexts of crisis from an intercultural perspective
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-002Keywords:
participation, crisis, interculturalityAbstract
The social crisis in Chile that triggered the “social outbreak” at the end of 2019, produced the momentary closure of schools and the reorganization of daily life for a large part of the population. In this framework, this research sought to understand the experience lived from the voice of primary school students from a Chilean public school, framed in a two-year participatory action research (PAR) process with the coexistence team of said establishment. Participatory workshops and semi-structured interviews were held with students from 5th to 8th grade, which were analyzed from an intercultural and participatory approach. The results showed that the school closing experience had negative consequences for the students, and that when it reopened, it was constituted as a protective space that allowed the student body to face the social crisis collectively among peers: recognizing their personal and collective resources as actors social, wishing for more play spaces and greater participation as political subjects within the school. It is concluded regarding the relevance of these results in the context of the current situation due to COVID-19, especially regarding the need to promote intercultural mediations, student participation and emotional accompaniment within the context of crisis.
Downloads
References
Albornoz, N., Silva, N. y López, M. (2015). Escuchando a los niños. Significados sobre aprendizaje y participación como ejes centrales de los procesos de inclusión educativa en un estudio en escuelas públicas en Chile. Estudios Pedagógicos, 11(1). 81-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000300006
Aguado, T., Melero, H. y Gil-Jaurena, I. (2018). Propuestas educativas desde una mirada intercultural”. Relieve, 24(2), 1-21. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13194
Amarís, M., Madariaga, C., Valle, M y Zambrano, J. (2013). Estrategias de afrontamiento individual y familiar frente a situaciones de estrés psicológico”. Psicología Desde el Caribe, 30(1), 123-145. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v30n1/v30n1a07.pdf
Aravena, A. y Alt, C. (2012). Juventud, migración y discriminación en el Chile contemporáneo. Última Década, 36, 127-140. https://doi.org/10.4067/S0718-22362012000100006
Arón, A. M., Milicic, N. y Machuca, A. (2010), Manual de primer apoyo crisis. Centro de Estudios y Promoción del Buen Trato, (2a. ed.). Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Psicología.
Ascorra, P., López, V. Y Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en es cuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2), 1-18. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44686
Brieba, D. (2020). El estallido social en Chile desde el igualitarismo relacional de Elizabeth Anderson. Revista de Sociología, 35(1), 35(1), 31-42. https://doi.org/10.5354/0719-529X.2020.58105
Booth, T. y Ainscow, M. (2005). From them to us: An international study of inclusion in education. Routledge.
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2(1), 53-82. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol2-issue1-fulltext-3
Canales, M. (2006). Metodologías de la investigación social. Introducción a los oficios. LOM Ediciones.
Cárdenas, J.P., Vidal, G., Urbina, C., Olivares, G., Rodrigo, P. Y Fuentes, M. (2018). Social crises: signatures of complexity in a fast growing economy. Complexity, ID9343451. https://doi.org/10.1155/2018/9343451
Castillo, V., Rodríguez, C. y Escalona, J. (2016). Participación, vida democrático y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile”. Páginas de Educación, 11(2), 108-129. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1630
Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2013). Investigar la experiencia educativa. Ediciones Morata.
Defensoría de la Niñez. (2019). Informe situación de niños, niñas y adolescentes en el contexto de estado de emergencia y crisis social en Chile. https://www.defensorianinez.cl/wp-content/uploads/2019/11/
Elacqua, G. (2009). The impact of school choice and public policy on segregation: Evidence from Chile. Centro de Políticas Comparadas de Educación.
El Mostrador. (08 de abril, 2020). Autoridades de Noruega dan un alto al adultocentrismo y hacen conferencia exclusiva para hablar del coronavirus con niñas y niños”. https://www.elmostrador.cl/braga/2020/04/08/autoridades-de-noruega-dan-un-alto-al-adultocentrismo-y-hacen-conferencia-exclusiva-para-hablar-del-coronavirus-con-ninas-y-ninos/
Fleet, N. (2019). Protesta social y crisis del poder neoliberal en Chile 2011-2019. Pléyade, Número Especial, 1-5. http://www.revistapleyade.cl/protesta-social-y-crisis-del-poder-neoliberal-en-chile-2011-2019/
Fouce, J. (2018). Psicología en tiempos de crisis. Psicología y derechos humanos. Papeles del Psicólogo, 39(3), 1-17. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2018.2871
Gerrig, R. y Zimbardo, P. (2002). Psychology and life. Allyn & Bacon.
Harden, J., Scott, S., Backett-Milburn, K. y Jackson, S. (2000). Can’t talk, Won’t talk?: Methodological issues in researching children. Sociological Research Online, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.5153/sro.486
Hart, R. (1993). Participación de los niños: de la participación simbólica a la participación auténtica. Disponible en: http://opac.pucv.cl/pucv_txt/txt-8000/UCD8121_01.pdf
Human Rights Watch. (2019). Chile: Llamado urgente a una reforma policial tras las protestas. Uso excesivo de la fuerza contra manifestantes y transeúntes; graves abusos en detención. https://www.hrw.org/es/news/2019/11/26/chile-llamado-urgente-una-reforma-policial-tras-las-protestas
Jiménez, F. (2014). Modelos de gestión de la diversidad cultural para la escolarización de alumnado inmigrante en las escuelas: Desafíos para la interculturalidad actual. Estudios Pedagógicos, 40(2), 409-426. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300024
Jiménez-Yáñez, C. (2020). Chile despertó: causas del estallido social en Chile. Revista Mexicana de Sociología, 82(4), 949-957. http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.4.59213
López, V. (29 de noviembre, 2019). Proyecto de Ley sobre Adoctrinamiento Político. La Tercera. https://www.latercera.com/opinion/noticia/proyecto-ley-adoctrinamiento-politico/919850/
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). 2018). Política Nacional de Estudiantes Extranjeros. https://migrantes.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/88/2018/06/POLITICA-NACIONAL-EE-Final-1-1.pdf
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (25 de noviembre, 2019). Ministerio de Educación da a conocer medidas por adoctrinamiento político a menores en colegios y jardines infantiles. https://www.mineduc.cl/2019/11/25/mineduc-anuncia-medidas-por-adoctrinamiento-politico-en-los-colegios/
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2020a). Orientaciones MINEDUC Covid-19. https://www.mineduc.cl/orientaciones-mineduc-covid-19/
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (14 de abril, 2020b). Presidente Piñera anuncia nueva señal de TV educativa para ayudar a alumnos a estudiar desde sus casas. https://prensa.presidencia.cl/comunicado.aspx?id=150099
Muñoz, G. (2011). La democracia y la participación en la escuela: ¿Cuánto se ha avanzado desde las normativas para promover la participación escolar? Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 10(19), 107-129. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/123
Organización Internacional para las Migraciones (OIM) e Instituto de Políticas Públicas en Derechos Humanos MERCOSUR (IPPDH-MERCOSUR). (2016), Derechos humanos de la niñez migrante. Buenos Aires. http://www.ippdh.mercosur.int/wp-content/uploads/2017/02/Derechos-Humanos-de-la-Ninez-Migrante.pdf
Parrilla, A. (2009). ¿Y si la investigación sobre inclusión no fuera inclusiva? Reflexiones desde una investigación biográfico-narrativa. Revista de Educación, 349, 101-117. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:a18a2023-3394-40cf-9014-a6064de8a3f7/re34905-pdf.pdf
Pavez, I. (2012). Inmigración y racismo: experiencias de la niñez peruana en Chile. Si Somos Americanos, 12(1), 75-99. https://doi.org/10.4067/S0719-09482012000100004
Redón, S. (2010). La escuela como espacio de ciudadanía. Estudios Pedagógicos, 36(2), 213-239. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000200013
Riedemann, A. y Steffoni, C. (2015). Sobre el racismo, su negación, y las consecuencias para una educación anti-racista en la enseñanza secundaria chilena. Polis (Santiago), 14(42), 191-216. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682015000300010
Salas, N., Kong, F. y Gazmuri, R. (2017). La investigación socio territorial: Una propuesta para comprender los espacios de inclusión de los migrantes en las escuelas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(1), 73-91. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782017000100006
Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos”. Liberabit, 13(13), 71-78. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a09v13n13.pdf
Salgado, M. y Castillo, J. (2018). Differential status evaluations and racial bias in the chilean segregated school systems. Sociological Forum, 33(2), 354-377. https://doi.org/10.1111/socf.12426
Shrivastava, P. (1993). Crisis theory/practice: towards a sustainable future. Industrial & Environmental Crisis Quarterly, 7(1), 23-42. https://doi.org/10.1177/108602669300700103
Stringer, E. T. (2013). Action research. Sage Publications.
Tijoux, M. (2013). Las escuelas de la inmigración en la ciudad de Santiago: Elementos para una educación contra el racismo. Polis (Santiago), 12(35), 287-307. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682013000200013
Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla.
Treviño, E., Morawietz, L., Villalobos, C. y Villalobos, E. (2017). Educación intercultural en Chile. Experiencias, pueblos y territorios. Ediciones Universidad Católica de Chile.
Treviño, E., Valenzuela, J. y Villalobos, C. (2016). Within-school segregation in the Chilean school system: What factors explain it? How efficient is the practice for fostering student achievement and equity? Learning and Individual Differences, 51, 367-375. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.08.021
UNESCO. (2006). Guidelines on Intercultural Education. http://www.ugr.es/~javera/pdf/DB2.pdf
UNICEF. (1989). Convención de los derechos del niño. https://www.unicef.cl/web/informes/derechos_nino/convencion.pdf
UNICEF (2011). Para reconstruir la vida de los niños y niñas. Guía para apoyar intervenciones psicosociales en Emergencias y Desastres. https://www.unicef.cl/web/wp-content/uploads/doc_wp/Guia%20EMERGENCIAS%20(1).pdf
Vergara, A., Peña, M., Chávez, P., y Vergara, E. (2014). Los niños como sujetos sociales: el aporte de los nuevos estudios sociales de la infancia y el análisis crítico del discurso. Psicoperspectivas, 14(1), 55-65. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14_issue1-fulletxt-544
Zapata-Barrero, R. (2013). Fundamentos de las políticas interculturales en las ciudades: Respuestas a tres preguntas frecuentes. En R. Zapata-Barrero y G. Pinyol, G. (Eds.), Manual para el diseño de políticas interculturales (pp. 45-63). Universitat Pompeu Fabra. https://www.upf.edu/documents/3329791/3455370/MANUALgritim.pdf/7a5a6983-f0b1-492b-bca1-feed21598bc2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.