Dialogical literary gathering in hybrid environments: Reading and emotional support of adolescents in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-012

Keywords:

affectivity, secondary education, reading, pedagogical practice

Abstract

The objective of this work is to study the potential of dialogic literary gatherings as a hybrid space for linguistic learning and personal growth of adolescents and young people who found themselves in confinement due to the global health crisis. This work subscribes to the post-modern paradigm and resorts to the bibliographic and hermeneutical analysis of the voices of the participants. The instruments used are (1) the Knowledge Monitoring Sheet, Risk Perceptions, Preventive Behaviors and Public Confidence in the Current Coronavirus Outbreak Snapshot Monitoring produced by the World Health Organization European Regional Office, and (2) the BarOn model adjusted by García, Hurtado, Quintero, Rivera & Ureña (2018). The techniques of participant observation, focus group, and in-depth interviews were administered to collect the voices of the participants regarding the emotions experienced during the COVID19 pandemic. The variation observed in the results supports the thesis of the significance and coherence of the arguments made by the participants in hybrid education processes. This can contribute to linguistic learning and the emotional containment of students of adolescence and youth ages subjected to contexts of social risk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhonny Saulo Villafuerte-Holguín, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador

Doctor en Psicología Educativa, Psicodidáctica y Didáctica Específica por la Universidad del País Vasco, España. Posdoctorado en Ciencias por la UNAM y la Universidad Autónoma de Baja California. Investigador en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Lidera el proyecto de investigación “Comprension lectora y escritura académica” y promueve la Red Internacional de Investigación LEA: “Cambiando vidas”. Líneas de investigación: desarrollo humano y sostenible, innovación e inclusión educativa, y emprendimiento cultural y empresarial.

Wilman Xavier Ramírez Rodríguez, Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador

Magíster en Desarrollo Humano y Comunitario y magíster en Psicodidáctica y Didácticas Específicas por la Universidad del País Vasco, España. Profesor de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas, Ecuador. Líneas de investigación: psicología clínica, psicología social, psicodidáctica, sociedad del conocimiento y neuropsicología.

References

Acuña, M. (2020). Educación híbrida: transformando la educación tradicional. https://www.evirtualplus.com/educacion-hibrida/

Aguilar Ródenas, C., Olea, M. J., Padrós Cuxart, M. y Pulido, M.A. (2010). Lectura dialógica y transformación en las comunidades de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 24, núm. 1, pp. 31-44. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419180003.pdf

Aguilera, A., Prados, M. M. y Gómez del Castillo, M. T. (2015). La experiencia del voluntariado universitario en las tertulias dialógicas de las comunidades de aprendizaje. REDU –Revista de Docencia Universitaria, vol. 13, núm. 2, pp. 249-267. https://m.riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/137674/Aguilera%3bPrados%3bG%c3%b3mez%20-%20La%20experiencia%20del%20voluntariado%20universitario%20en%20las%20tertulias%20dial%c3%b3gicas....pdf?sequence=1&isAllowed=y

Álvarez-Marinelli, H., Arias-Ortiz, E., Bergamaschi, A., López-Sánchez, Á., Noli, A., Ortiz Guerrero, M., Pérez-Alfaro, M., Rieble-Aubourg, S., Rivera, M. C., Scannone, R., Vásquez, M. y Viteri, A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Inter-American Development Bank. https://doi.org/10.18235/0002337

Álvarez, P., García-Carrión, R., Puigvert, L., Pulido, C. & Schubert, T. (2018). Beyond the walls: The social reintegration of prisoners through the dialogic reading of classic universal literature in prison. Offender therapy and comparative criminology, vol. 62, núm. 4, pp. 1043-1061. https://doi.org/10.1177/0306624X16672864

Álvarez, S. M. (2020). El desafío de repensar la universidad en la era digital. Cuadernos Universitarios, vol. 13, núm. XIII, pp. 09-26. http://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/CU/article/view/297

Arias, W. (2016). Inteligencia emocional y estrategias metacognitivas en estudiantes de psicología de una universidad privada de Arequipa. Acta Psicológica Peruana, vol. 1, núm. 2, pp. 353-378. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/15/12

Arias Ortiz, E., Brechner, M., Pérez Alfaro, M. y Vásquez, M. (2020). De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad. En 2 Hablemos de Política Educativa América Latina y el Caribe División de Educación-Sector Social. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/bid-hablemos-de-politica-educativa-2-de-la-educacion-a-distancia-a-la-hibrida.pdf

Battro, A. M., Fischer, K. W. y Léna, P. J. (2016). El cerebro educado: ensayos sobre la neuroeducación. España: Gedisa.

Ben-David, Y. & Pollack, S. (2019). Collaborative, multi-perspective historical writing: The explanatory power of a dialog. Frame. Dialogic Pedagogy, vol. 7, núm. 1, pp. 89-100. https://doi.org/10.5195/dpj.2019.245

Berniz, K. & Miller, A. (2017). English language support: A dialogical multi-literacies approach to teaching students from CALD backgrounds. Journal of Pedagogy, vol. 8, núm. 2, pp. 101-120. https://doi.org/10.1515/jped-2017-0011

Boyes, E, y Villafuerte-Holguín, J. (2018). Competencia comunicacional para potenciar el proceso enseñanza-aprendizaje en clínica odontológica. Ciencia Odontológica, vol. 15, núm. 2, pp. 35-50. http://produccioncientificaluz.org/index.php/cienciao/article/view/24617

Bonilla, R. E., Moreno, A. K. y Soler, R. N. (2017). El sentido y el significado atribuido a las emociones por el profesorado en formación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Contextos Educativos: Revista de Educación, vol. 20, núm. 1, pp. 77-93. http://doi.org/10.18172/con.2998

Cantó-Milà, N., Gonzàlez, R., Martínez, M. y Swen, S. (2021). Distanciamiento social y COVID-19. Distancias y proximidades desde una perspectiva relacional. Revista de Estudios Sociales, vol. 78, núm. 1, pp. 75-92. https://doi.org/10.7440/res78.2021.05

Cejudo, J., López Delgado, M. L. y Rubio, M. J. (2016). Inteligencia emocional y resiliencia: su influencia en la satisfacción con la vida en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología, vol. 46, núm. 2, pp. 51-57. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2016.07.001

Contreras, J. y Chapetón, C. (2017). Transforming EFL classroom practices and promoting students’ empowerment: Collaborative learning from a dialogical approach. Issues in Teachers’ Professional Development, vol. 19, núm. 2, pp. 135-149. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n2.57811

Chocarro de Luis, E. (2013). Las tertulias dialógicas, un recurso didáctico en la formación de docentes. Historia y Comunicación Social, 13 (especial noviembre), pp. 219-229. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44238

De Castro, A. (2014). Comunicación organizacional. Técnicas y estrategias. Ecuador ECOE Ediciones.

Domínguez, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, vol. 10, núm. 1, pp. 63-83. http://dx.doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881

Fainholc, B. (2021). Artículo sobre tecnología educativa apropiada y crítica. Educación híbrida: reflexiones epistemológicas de una innovación en el nivel educativo superior. Observatorio Provincial de Educación Superior, vol. 2, núm. 3, pp. 9-12. http://repositorio.umaza.edu.ar/bitstream/handle/00261/2407/Art%C3%ADculo%20Sobre%20Tecnolog%C3%ADa%20N2V3.pdf?sequence=1

Fernández, P., Ruiz, D., Salguero, J. M., Palomera, R. y Extremera, N. (2018). La relación del test de inteligencia emocional de la Fundación Botín (TIEFBA) con el ajuste personal y escolar de adolescentes españoles. Revista de Psicodidáctica, vol. 23, núm. 1, pp. 1-8. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.07.001

Flecha, R. (2015). Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Berlín: Springer.

Flecha, R. y Álvarez, P. (2016). Fomentando el aprendizaje y la solidaridad entre el alumnado a través de la lectura de clásicos de la literatura universal: el caso de las tertulias literarias dialógicas. Lenguaje y Sociedad, vol. 13, núm. 1, pp. 1-19. http://dx.doi.org/10.19137/els-2016-131302

Foncillas, M., Santiago-Garabieta, M. y Tellado, I. (2020). Análisis de las tertulias literarias dialógicas en educación primaria: un estudio de caso a través de las voces y dibujos argumentados del alumnado. Multidisciplinary Journal of Educational Research, vol. 10, núm. 3, pp. 205-225. https://doi.org/10.447/remie.2020.5645

Fullan, M., Quinn, J., Drummy, M. & Gardner, M. (2020). Education reimagined: The future of learning. A collaborative position paper between new pedagogies for deep learning and Microsoft Education. https://edudownloads.azureedge.net/msdownloads/Microsoft-EducationReimagined-Paper.pdf

García, C., Gairal, R., Munté, A. & Plaja, T. (2018). Dialogic literary gatherings and out-of-home childcare: Creation of new meanings through classic literature. Child & Family Social Work, vol. 23, núm. 1, pp. 62-70. https://doi.org/10.1111/cfs.12384

García-Carrión, R., Martínez-de-la-Hidalga, Z. y Villardón-Gallego, L. (2016). Tertulias literarias dialógicas: herramienta para una educación de éxito. Revista Padres y Maestros, vol. 367, núm. 1, pp. 42-47.

García-Carrión, R., Villardón-Gallego, L., Martínez-de-la-Hidalga, Z. & Marauri, J. (2020). Exploring the impact of dialogic literary gatherings on students’ Relationships with a communicative approach. Qualitative Inquiry, vol. 26, núm. 8-9, pp. 996-1002. https://doi.org/10.1177/1077800420938879

García, C., Padrós, M., Mondéjar, E. & Villarejo, B. (2017). The other women in dialogic literary gatherings. Research on Ageing and Social Policy, vol. 5, núm. 2, pp. 181-202. https://doi.org/10.4471/rasp.2017.2660

García, M., Hurtado, P., Quintero, D., Rivera, A. y Ureña, Y. (2018). La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional. Revista Espacios, vol. 39, núm. 49, pp. 1-13. Recuperado de: http://www.1.revistaespacios.com/a18v39n49/a18v39n49p08.pdf

Gkantona, G. (2019). Creating space for happiness to emerge: The processes of emotional change in the dialogical stage M. Journal of Guidance & Counselling, vol. 47, núm. 2, pp. 190-199. https://doi.org/10.1080/03069885.2018.1478059

Guaman, R., Villareal, Ángel. y Cedeño, E. (2020). La educación híbrida como alternativa frente al Covid -19 en el Ecuador. Revista de Investigación Científica TSE ́DE, vol. 3, núm. 1, pp. 134-147. http://tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/article/view/27

Guzmán, S. (2019). La tertulia literaria dialógica una estrategia didáctica para disminuir el nivel de ansiedad en un grupo de estudiantes del PEUL al expresarse oralmente en inglés. Trabajo de titulación. Universidad Libre, Facultad de Ciencias de la Educación. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/17770

Hamston, J. (2006), Bakhtin’s theory of dialogue: A construct for pedagogy, methodology and analysis. The Australian Educational Researcher, vol. 33, núm. 1, pp. 55-74. https://doi.org/10.1007/BF03246281

Henry, A. (2019). A drama of selves: Investigating teacher identity development from dialogical and complexity perspectives. Studies in Second Language Learning and Teaching, vol. 9, núm. 2, pp. 263-285. https://orcid.org/0000-0001-7789-9032

Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://www.researchgate.net/publication/340535196_The_Difference_Between_Emergency_Remote_Teaching_and_Online_Learning

Huatay, M. (2018). Relación entre la comunicación interna y el clima organizacional en los trabajadores del Comité de Administración del Fondo Educativo, Callao 2017. Trabajo de fin de carrera. Universidad Cesar Vallejo, Perú.

Ivancevich, J. (1997). Gestión, calidad y competitividad. España: McGraw-Hill.

Lawrence, P. (2019). Dialogical agency: Children's interactions with human and more-than-human. European Early Childhood Ed. R. Journal, vol. 27, núm. 3, pp. 318-333. https://doi.org/10.1080/1350293X.2019.1600802

Llongueras-Aparicio, A. y Casas-Pardo, J. A. (2019). Teachers in retreat: The teacher as a dialogical self and the risks of an excessive formalization of its role. Educational Philosophy and Theory, vol. 51, núm. 10, pp. 1042-1050. http://dx.doi.org/10.1080/00131857.2018.1519700

López de Aguileta, G. L. (2019). Developing school-relevant language and literacy skills through dialogic literary gatherings. International Journal of Educational Psychology, vol. 8, núm. 1, pp. 51-71. https://doi.org/10.17583/ijep.2019.4028

López Fernández, C. (2015). Inteligencia emocional y relaciones interpersonales en los estudiantes de enfermería. Educación Médica, vol. 16, núm. 1, pp. 83-92 https://daneshyari.com/article/preview/3323809.pdf.

Manríquez, L. (2014). Algunos códigos curriculares de la actual enseñanza básica chilena. Revista Estudios Pedagógicos, vol. 40, núm. 2, pp. 427-440. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300025

Marauri Ceballos J., Villarejo Carballido, B. y García Carrión, R. (2020). Las tertulias teológicas dialógicas en educación primaria: aprendizaje y enseñanza de la religión en un espacio dialógico. Social and Education History, vol. 9, núm. 2, pp. 201-223. https://doi.org/10.17583/hse.2020.4914

Mercer, N., Hargreaves, L. y García-Carrión, R. (2016). Aprendizaje e interacciones en el aula. Barcelona: Hipatia Editorial.

Nageotte, N. & Buck, G. (2020). Transitioning to teaching science in higher education: Exploring informal dialogical approaches to teaching in a formal educational setting. Studying Teacher Education, vol. 16, núm. 1, pp. 105-122.

https://doi.org/10.1080/17425964.2019.1690443

Pulido, C. y Zepa, B. (2010). La interpretación interactiva de los textos a través de las lecturas literarias dialógicas. Signos, vol. 43, núm. 2, pp. 279-294. https://scielo.conicyt.cl/pdf/signos/v43s2/a03.pdf

Ríos, Y. (2021). La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida. Revista Plus Economía, vol. 9, núm. 2, pp. 107-112. http://pluseconomia.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504

Robbins, S. y Judge, T. (2009). Comportamiento organizacional (13 ed.). Ciudad de México: Pearson Educación.

Rodríguez, J. (2012). Tendencias pedagógicas. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/304547

Ruedas, M., Ríos, M. y Nieves, F. (2009). Hermenéutica: la roca que rompe el espejo. Investigación y Postgrado, vol. 24, núm. 2, pp. 181-201. https://www.redalyc.org/pdf/658/65817287009.pdf 17.marzo,2022

Ruhalahti, S., Korhonen, A. & Rasi, P. (2017). Authentic, dialogical knowledge construction: A blended and mobile teacher education prog. Educational Research, vol. 59, núm. 4, pp. 373-390. https://www.learntechlib.org/p/189570/

Saiz, C. y Fernández, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas Cotidianos. Revista de Docencia Universitaria, vol. 10, núm. 3, pp. 325-346. https://www.pensamiento-critico.com/archivos/pcriticoabp.pdf

Salceda, M., Vidu, A., Aubert, A. & Roca, E. (2020). Dialogic feminist gatherings: Impact of the preventive socialization of gender-based violence on adolescent girls in out-of-home care. Social Sciences, vol. 9, núm. 8, pp. 138-158. https://doi.org/10.3390/socsci9080138

Salmerón, N. y Villafuerte, J. (2019). Los logros de aprendizaje a partir de la dinamización de las prácticas lectoras dinamización de las prácticas lectoras autores. Refcalie, vol. 7, núm. 1, pp. 143-166. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/viewFile/2925/1791

Saracco, S. (2016). Learning from childhood: Children tell us who they are through online dialogical interaction. International Journal for Transformative Research, vol. 2, núm. 1, pp. 3-8. https://doi.org/10.1515/ijtr-2016-0001

Soler, M. (2015). Biographies of “invisible” people who transform their lives and enhance social transformations through dialogic gatherings. Qualitative Inquiry, vol. 21, núm. 10, pp. 839-842. https://doi.org/10.1177/1077800415614032

Tacca, D. R., Cuarez, R. y Quispe, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, vol. 9, núm. 3, pp. 293-324. http://doi.org/10.17583/rise.2020.5186

Unesco (2020). La Unesco alerta sobre la necesidad de mayor presencia de conceptos como el conocimiento del mundo, el cambio climático y la equidad de género en los currículos de América Latina y el Caribe. https://es.unesco.org/news/estudio-regional-analisis-curricular-resultados

Viñas, M. (2020). Educación a distancia: herramientas metodológicas aplicadas en bibliotecología. I Seminario de la Realidad Bibliotecológica, 11 de noviembre. Docencia virtual en la educación superior: estrategias para la enseñanza en bibliotecología y ciencias de la información. Lima, Perú. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13968/ev.13968.pdf

Woo, J. G. (2019). Revisiting the "Analects" for a modern reading of the Confucian dialogical spirit in education. Educational Philosophy and Theory, vol. 51, núm. 11, pp. 1091-1105. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1501678

Published

2022-04-11

Issue

Section

Thematic research