Social representations that students at a Mexican public university have regarding physical education and sports
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0059-006Keywords:
social representations, physical educators, higher educationAbstract
The text is aimed to expound the social representations, from the information, field of representation and attitudes regarding the physical education and sports profession which are shared by physical educators in training at the University of Colima, Mexico. Is a descriptive study. For the empirical inquiry, a semi-structured questionnaire was applied to 166 students through Google Forms platform. Results of the information students possess regarding the profession derives from digital means, family, friends, and acquaintances, and mainly revolves on the physical educator's characteristics and job profiles. Also, it is possible to determine that the field of representation includes five views of the profession: easy and discreditable; initial high vocation; athlete and teacher profile; enthusiastic, versatile, passionate, and committed; and social agents in health, physical well-being and values. Regarding attitudes, the results reveal a positive inclination, whereas there is a direct link between the vocation they have for this discipline and their personal interests in the career path they wish to take. It is concluded that physical education and sports profession is socially undervalued, but students have positive views and attitudes in the context of training and job field.
Downloads
References
Abric, J-C. (2001). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En J-C Abric (dir.). Prácticas sociales y representaciones (pp. 53-74). Ediciones Coyoacán.
Álvarez, J. (2004). El contexto social y teórico del surgimiento de la teoría de las representaciones sociales. En E. Romero (ed.). Representaciones sociales. Atísbos y cavilaciones del devenir de cuatro décadas (pp. 29-83) (J. Flores, trad.). Universidad Autónoma de Puebla.
Arias, F. J. (2019). Percepción de egresados de carreras de pedagogía en educación física referido al ámbito conceptual de la unidad de deportes de colaboración y oposición [tesis de maestría inédita, Universidad del Bío-Bío, Chile]. Repositorio Digital del Sistema de Bibliotecas de la Universidad del Bío-Bío.
Banchs, M. A. (1986). Concepto de representaciones sociales: análisis comparativo. Revista Costarricense de Psicología, núm. 8-9, pp. 27-40. http://rcps-cr.org/wp-content/uploads/2016/05/1986.pdf
Braune, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Researchin Psychology, vol. 3, núm. 2, pp. 77-101. https://jnoll.nfshost.com/7COM1085-spring-21/readings/Braun_2006_Using.pdf
Cagigal, J. M. (1984). ¿La educación física, ciencia? Educación Física y Deporte, vol. 6, núm. 2-3, pp. 49-58. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4716/4142
Castaño, J. P. y Padierna, J. C. (2020). Representaciones sociales sobre formación profesional en estudiantes de actividad física y deporte en Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 60, pp. 251-270. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a13
Cerón, A. U. (2012). Habitus y capitales. ¿Disposiciones o dispositivos sociales? Notas teórico-metodológicas para la investigación social. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, núm. 4, pp. 68-82. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/131/134
Crum, B. (2012). La crisis de identidad de la educación física: diagnóstico y explicación. Educación Física y Ciencia, vol. 14, pp. 61-72. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5667/pr.5667.pdf
Di Gresia, L. M. (2009). Educación universitaria: acceso, elección de carrera y rendimiento [tesis de doctorado inédita, Universidad Nacional de la Plata, Argentina]. Repositorio Institucional de la UNLP.
Ferreira, A. (2017, noviembre). Reflexiones epistemológicas sobre la educación (física) y su campo disciplinar: El problema del sujeto y el cuerpo. Trabajo presentado en el 12º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Buenos Aires, Argentina.
FIEP (2021). FIEP Mundial. Tomado del sitio web https://fiepmx.com/fiep-mundial/
Flament, C. y Rouquette, M. L. (2003). Anatomie desidées ordinaires. Comment étudier les representations sociales. Armand Colin.
Flores, J. (2005). Presentación. En E. Romero (ed). Representaciones sociales. Atisbos y cavilaciones del devenir de cuatro décadas (pp. 9-18). Universidad Autónoma de Puebla.
Groult, N. (2010). Representaciones y prácticas acerca de la evaluación: el caso de los profesores de francés como lengua extranjera del CELE de la UNAM [tesis de doctorado inédita, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio de la Coordinación General de Bibliotecas y Servicios Digitales de Información de la UNAM.
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos conceptos y teoría. En S. Moscovici (comp.). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Paidós.
Lacolla, L. (2005). Representaciones sociales: una manera de entender las ideas de nuestros alumnos. Revista Electrónica de La Red de Investigación Educativa, vol. 1, núm. 3, pp. 1-17. http://revista.iered.org/v1n3/pdf/llacolla.pdf
Marín, J. P. y Padierna, J. C. (2020). Representaciones sociales sobre formación profesional en estudiantes de actividad física y deporte en Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 60, pp. 251-270. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a13
Medina, R. T., Vizuete, M., Salazar, C. M., Del Río, J., Lozano, E. G., Ramos, B. N. y Vargas, M. G. (2011). Percepción del concepto de educación física en los estudiantes de primer año de la licenciatura en Educación Física y Deporte. Campo Abierto, vol. 30, núm. 2, pp. 11-22. https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/1517/957
Meinel, K. y Schnabel, G. (1988). Teoría del movimiento. Stadium.
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana.
Moscovici, S. (1979) [1961]. El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
Pérez-Ferra, M., Martos-Ortega, J., Quijano-López, R. y García-Martínez, I. (2021). Explorando las motivaciones de los futuros docentes de educación primaria en la elección de sus estudios. Revista Caribeña de Investigación Educativa, vol. 5, núm. 2, pp. 38-51. https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i2.pp38-51
Piña, J. M. (2004). La teoría de las representaciones sociales. Nociones y linderos. En J. M. Piña (coord.). La subjetividad de los actores de la educación (pp. 15-54). Universidad Nacional Autónoma de México.
Piña, J. M. y Cuevas, J. (2004). La teoría de las representaciones sociales. Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles Educativos (versión impresa), vol. 26, núm. 105-106, pp.102-124.
Prieto, J. y Cerro, D. (2021). Percepciones de futuros maestros sobre motricidad en educación infantil: un estudio exploratorio en estudiantes de último curso. Retos, vol 39, pp. 155-162. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78618
Reyes, A. (2019). Percepción de los profesionales de la educación física, actividad física y deporte y recreación sobre el impacto de estos campos en América Latina. Paradigma, vol. 40, núm. 1, pp. 28-55. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/718/714
Silas, J. C. (2020). El bueno, el malo y el feo. Los alumnos de secundaria y sus padres desde la perspectiva de sus maestros. En A. Arellano y A. Pérez (coords.). Las represenatciones sociales en el estudio de la lengua, la cultura y la sociedad. Aproximaciones teóricas, metodológicas y aplicadas (pp. 125-145). Universidad de Colima.
Verdugo, J., Guzmán, J. Ochoa, S. y Alveano, J. (2006). Elaboración de cuestionarios. Universidad de Colima.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.