Gender violence at a university of Coahuila, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-010Keywords:
violencia de género, universidad, MéxicoAbstract
Gender violence in Higher Education Institutions is a frequent problem that generates negative consequences in personal, educational and social terms. In order to provide information that contributes to carrying out actions aimed at its prevention and care, through focus groups for discussion the objectives of this work were to explore and characterize the different manifestations of gender violence experienced by female students from a public university in the state of Coahuila, as well as the type of strategies they carried out to deal with it. Young people from different states of the country participated, between 18 and 24 years old, some mothers and others self-appointed with indigenous people. The information obtained was interpreted from a gender perspective. The results show that symbolic violence is a constant manifestation experienced by university students, however, it was migrant students and single mothers who reported suffering sexual harassment and harassment by some of their classmates and teachers, respectively. It is recognized that regulatory mechanisms do not solve the problem at its roots, however, the need for their implementation to stop it is justified.
Downloads
References
Amorós, C. (1990). Violencia contra las mujeres y pactos patriarcales. En V. Maquieira y C. Sánchez (comps.). Violencia y sociedad patriarcal (pp. 39-53). Madrid: Pablo Iglesias.
Barreto, M. (2018). Testimonio, segunda victimización y reparación. Movilizacion feminista frente a un caso de violación en la universidad. Sexualidad, Salud y Sociedad –Revista Latinoamericana, vol. 29, pp. 215-234. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-64872018000200215&script=sci_abstract&tlng=es
Barreto, M. (2017). Violencia de género y denuncia pública en la universidad. Revista Mexicana de Sociología, vol. 79, núm. 2, pp. 261-286. http://www.scielo.org.mx/pdf/rms/v79n2/0188-2503-rms-79-02-00262.pdf
Bourdieu, P. y Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI.
Buquet, A., Cooper, J., Mingo, A. y Moreno, H. (2013). Intrusas en la universidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Programa Universitario de Estudios de Género-Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Carrillo, M. R. (2017). Testigos silenciosos de la violencia en las universidades públicas. Vínculos. Sociología, Análisis y Opinión, vol. 11, pp. 85-110. http://www.publicaciones.cucsh.udg.mx/pperiod/vinculos/pdfs/vinculos11/V11_5.pdf
Castro, R. y Casique, I. (2010). Noviazgo y violencia en el noviazgo: definiciones, datos y controversias. En R. Castro e I. Casique. Violencia en el noviazgo entre los jóvenes mexicanos (pp. 17-28). Cuernavaca: UNAM, CRIM. https://www.uv.mx/cendhiu/files/2016/01/4-LECTURA-VIOLENCIA-EN-EL-NOVIAZGO.pdf
Castro, R. y Vázquez, G., V. (2008). La universidad como espacio de reproduccion de la violencia de género. Un estudio de caso de la Universidad Autónoma de Chapingo, México. Estudios Sociológicos, vol. XXVI, núm. 78, pp. 587-616. https://www.redalyc.org/pdf/598/59811148003.pdf
Cerva, C. D. (2020). Activismo feminista en las universidades mexicanas: la impronta política de las colectivas de estudiantes ante la violencia contra las mujeres. Revista de la Educación Superior, vol. 194, núm. 49, pp. 135-155. doi.org/10.36857/resu.2020.194.1128
Diario Oficial de la Federación (2020). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596202&fecha=06/07/2020
Gamboa-Solís, F. M. (2019). Acoso sexual en la universidad de protocolos y protocolos. Nómadas, vol. 51, pp. 211-221, http://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n51a12
Giddens, A. (1995). La constitución de la sociedad: bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu.
González, M. S. y Mojarro, I. M. (2011). De la victimización a la agencia: denuncia de la violencia conyugal en mujeres de ocho regiones indígenas de México. En A. M. Tepichin (coord.). Género en contextos de pobreza (pp. 203-250). México: El Colegio de México.
Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (eds.). Handbook of qualitative research. Newbury Park: Sage.
Herrera, C. (2009). Invisible al ojo clínico. Violencia de pareja y política de salud en México. México: UNAM/PUEG.
Huacuz, M. G. (2011). La violencia de género como problema interdisciplinario. En Saucedo (coord.). Violencia contra las mujeres en México (pp.65-88). México: UNAM, ONU Mujeres.
Hudelson, P. (1994). Qualitative research for health programmes. Geneva: World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/62315
Ito, M. E. y Vargas, I. (2005). Investigación cualitativa para psicólogos. De la idea al reporte. México: UNAM/Porrúa.
Lagarde, M. (1993). La perspectiva de género. En Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia (pp. 13-38). España: Horas y Horas.
Maffía, D. (2007). Epistemología feminista: la subversion semiótica de las mujeres en la ciencia. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, vol. 12, núm. 8, pp. 63-98. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-37012007000100005
Martínez, M. (s.f.). Los grupos focales de discusión como método de investigación. https://investigacionparalacreacion.files.wordpress.com/2010/09/los-grupos-focales1.pdf
Mingo, A. (2020). El transito de estudiantes universitarias hacia el feminismo. Perfiles Educativos, vol. XLII, núm. 167, pp. 10-30. http://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/59063/52428
Monroy, L. y Montesinos, R. (2016). Violencia en las universidades públicas. El caso de la Universidad Autónoma Metropolitana. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, vol. 12, núm. 2, pp. 183-189. https://www.redalyc.org/pdf/726/72651117006.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Documento de Política 17. La violencia de género relacionada con la escuela impide el logro de la educación de calidad para todas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232107_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. París. http://sigc.uqroo.mx/Documentos%20Externos/Educacion%20Siglo%20XXI%20UNESCO.pdf
Organización Mundial de la Salud (2013). Nuevas guías de práctica clínica y de políticas lanzadas para orientar la respuesta del sector salud. https://www.who.int/mediacentre/news/releases/2013/violence_against_women_20130620/es/
Palomar, V. C. (2011). La cultura institucional de género en la Universidad de Guadalajara. México: ANUIES.
Palomar, v. c. (2005). la política de género en la educación Superior. La Ventana, vol. 21, pp. 7-43. https://www.redalyc.org/pdf/884/88402101.pdf
Periódico Oficial de la Federación (2016). Ley General de las Mujeres a una Vida Libre de Violencia para el Estado de Coahuila de Zaragoza. http://congresocoahuila.gob.mx/transparencia/03/Leyes_Coahuila/coa158.pdf
Quintero, S. S. I. (2020). El acoso y hostigamiento sexual escolar, necesidad de su regulación en las universidades. Revista de Estudios de Género, La Ventana, vol. 51, pp. 245-271. http://www.scielo.org.mx/pdf/laven/v6n51/1405-9436-laven-6-51-245.pdf
Riger, S. (2000). Tranforming psychology. Gender in theory and practice. Estados Unidos de América: Oxford University Press.
Saucedo, G. I. (2011). La violencia contra las mujeres. Conceptualización y datos. En Saucedo (coord.). Violencia contra las mujeres en México (pp. 25-62). México: UNAM, ONU Mujeres.
Segato, R. (2018). La guerra contra las mujeres. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Segato, L. R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: contrato y status en la etiología de la violencia. Brasilia: Serie Antropológica.
Stromquist. N. (1997). La búsqueda del empoderamiento: en qué puede contribuir el campo de la educación. En M. León. Poder y empoderamiento de las mujeres (pp. 187-211). Santa Fe, Bogotá: T/M Editores.
Tlalolin, F. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano, vol. 206, pp. 39-50. https://www.redalyc.org/pdf/325/32553518005.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México/Secretaría de Gobernación (2016). El costo de la violencia contra las mujeres. https://oig.cepal.org/sites/default/files/el_costo_de_la_violencia_contra_las_mujeres_en_mexico.pdf
Varela, G. H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género. El caso de la Universidad Autónoma de Guanajuato. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, vol. 6, e556. http://dx.doi.org/10.24201/reg.v6i0.556
Varela, G. H. (2019). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, año LXV (238), pp. 49-80. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301
Vázquez, G. V. y Castro, R. (2008). ¿Mi novio sería capaz de matarme? Violencia en el noviazgo entre adolescentes de la Universidad Autónoma de Chapingo, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, vol. 6, núm. 2, pp. 709-738. https://www.redalyc.org/pdf/773/77360208.pdf
Zamudio-Sánchez, J. F., Andrade-Barrera, M. A., Aranna-Ovalle, R. I. y Alvarado-Segura, A. A. (2017). Violencia de género en estudiantes universitarios. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, vol. 75, pp. 133-157. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1405-14352017000300133&lng=es&nrm=iso
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.