Capabilities for agency in graduates at the telebachillerato comunitario (a Mexican high-school service)
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0055-005Keywords:
Community education, Education and development, Autonomy, Experiential learning, Personal transformationAbstract
The main objective of this text is to review the cases of 25 pre-university graduates from the “telebachillerato comunitario” (community distance-high school), in Morelos State, in order to track their main non-academic learning accomplishments and describe their relevance in terms of agency, within a human development perspective. The method departs from a phenomenological perspective and then engages in a multiple case study with embedded units, according to Yin (2018)'s guidelines. Theoretical approach describes notions of agency and capabilities adapted to education, considering Sen (2019), Nussbaum (2012) and Appadurai (2013), while data analysis uses the thematic codification process proposed by Flick (2017). The conclusions highlight the importance of such learning to develop agency; they also provide a prospective view in order to further enhance the benefits of this high school educational service.
Downloads
References
Alanís, J. F. (2015). Categorías descriptivas para la vía metódica en investigaciones educativas a partir de referentes empíricos. Ponencia presentada en el XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Chihuahua, México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/0064.pdf
Alber, A. (2018). Presentation of the software program SONAL. Bulletin of Sociological Methodology, vol. 137-138, núm. 1, pp. 176-200. doi: 10.1177/0759106318761613
Appadurai, A. (2013). The future as cultural fact. Essays on the global condition. Londres: Verso.
Asociación Mexicana de Agencias de Inteligencia de Mercados (2018). Cuestionario para la aplicación de la regla AMAI 2018 y tabla de clasificación. Recuperado de http://nse.amai.org/wp-content/uploads/2018/04/Cuestionario-NSE-2018.pdf
Chinoy, E. (1966). Introducción a la sociología. Buenos Aires: Paidós.
Consejo Mexicano de Investigación Educativa (2019). Memoria electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/index.htm
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Guzmán, C. (2018). Avances y dificultades en la implementación del marco curricular común. Telebachillerato estatal, educación media superior a distancia y telebachillerato comunitario. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Hammer, D. y Wildavsky, A. (1990). La entrevista semiestructurada de final abierto. Aproximación a una guía operativa. Historia y Fuente Oral, núm. 4, pp. 23-61. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/27753290
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2018). Morelos (17). Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/estatal/?ag=07000017#grafica
INEGI (2015). Características educativas de la población. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/temas/educacion/
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2017). Planea. Resultados nacionales 2017. Educación media superior. Lenguaje y comunicación. Matemáticas. México.
Krozer, A. (27 de agosto de 2019). La mentira de la meritocracia: para ser rico hay que nacer rico [entrada en un Blog]. Recuperado de https://economia.nexos.com.mx/?p=2496
Millán, E. y Martínez, C. (2017). Antes y después de la educación por competencias: aproximación crítica desde las capacidades humanas. En J. A. Ibáñez-Martín y J. L. Fuentes. Actas del VIII Congreso Internacional de Filosofía de la Educación (pp. 113-125). Madrid: Dykinson.
Nussbaum, M. C. (2012). Crear capacidades [versión Google Play Books]. Recuperado de https://play.google.com/books/reader?id=KyFj8PHvLU4C
Pieck, E. y Vicente, M. R. (2017). Abriendo horizontes. Estrategias de formación para el trabajo de jóvenes vulnerables. México: Universidad Iberoamericana. Recuperado de https://ibero.mx/web/filesd/publicaciones/abriendohorizontes.pdf
Presidencia de la República (9 de febrero de 2012). Decreto por el que se declara reformado el párrafo primero; el inciso c) de la fracción II y la fracción V del artículo 3o., y la fracción I del artículo 31 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5233070&fecha=09/02/2012
Secretaría de Desarrollo Social (Sedesol) (2013). Catálogo de localidades. Recuperado de la página web del Sistema de Apoyo para la Planeación del PDZP: http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/Default.aspx?tipo=clave&campo=mun&valor=17
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2018). Documento base 2018. Adopción del modelo educativo para la educación obligatoria en el telebachillerato comunitario. México. Recuperado de https://www.dgb.sep.gob.mx/servicios-educativos/telebachillerato/normatividad/Documento-base-2018.pdf
SEP (26 de septiembre de 2008). Acuerdo número 442 por el que se establece el Sistema Nacional de Bachillerato en un marco de diversidad. Diario Oficial de la Federación, Recuperado de http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5061936&fecha=26/09/2008
Sen, A. (2019). La idea de la justicia [versión Google Play Books]. Recuperado de https://play.google.com/books/reader?id=OLjUGtgDEOkC
Sen, A. (1985). Well being, agency and freedom: The Dewey lectures 1984. The Journal of Philosophy, vol. 82, núm. 4, pp. 169-221. doi: 10.2307/2026184
Silverman, D. (2010). Doing qualitative research (3ª ed.). Londres: Sage.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía. Recuperado de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.locale=es
Unesco (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? París. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.
Vasilachis, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis. Estrategias de investigación cualitativa (pp. 1-22). Barcelona: Gedisa.
Weiss, E. (2017). Estudio exploratorio del modelo de telebachillerato comunitario y su operación en los estados. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Weiss, E., Antonio, L., Bernal, E., Guzmán, C. y Pedroza, P. (2017). El telebachillerato comunitario. Una innovación curricular a discusión. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. XLVII, núm. 3-4, pp. 7-26.
Yin, R. K. (2018). Case study research and aplications: Design and methods (6a. ed.) [versión Kobo epub]. Thousand Oaks: Sage. Recuperado de https://www.kobo.com/us/en/ebook/case-study-research-and-applications
Yurén, T. y Mick, C. (coords.) (2013). Educación y agencia. Aproximaciones teóricas y análisis de dispositivos. México: Juan Pablos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.