Basic research competence. A didactic strategy for the digital age
DOI:
https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-003Keywords:
basic research competence, content curation, formative research, higher educationAbstract
This article proposes a characterization of the basic research competence and presents the results of the implementation of a didactic formative research strategy whose purpose is to achieve afore mentioned competence. This is a general and flexible strategy, articulated under the methodology of formative projects in which the content curation activity was incorporated to optimize the management of digital information, a fundamental aspect of the basic research competence. Three groups of students from different disciplines in education and three teachers participated in the implementationof the strategy, obtaining positive results in all the competence indicators. In addition, in the statistical analysis of the experiences and differences were identified. These indicate strengths and weaknesses in the implementation, which can be solved by teachers, while improving their skills in the use of tools and increasing their interaction with students in the online activities.
Downloads
References
Adell, J. y Bernabé, I. (2003). El aprendizaje cooperativo en las Webquest [en línea]. https://elbonia.cent.uji.es/jordi/wp-content/uploads/docs/Jornades_WQ_Adell&Bernabe.pdf
Albion, P. (2014). From creation to curation: Evolution of an authentic 'Assessment for learning' task. En M. Searson & M. Ochoa (eds.). Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014 (pp. 1160-1168). https://eprints.usq.edu.au/26034/
Antonio, A., Martin, N. & Stagg, A. (2012). Engaging higher education students via digital curation. En M. Brown, M. Hartnett & T. Stewart (eds.). Future challenges, sustainable futures. Proceedings of the 29th Australasian Society for Computers in Tertiary Education Conference (pp. 55-59). http://eprints.usq.edu.au/22515/3/Antonio_Martin_Stagg_ascilite_2012_PV.pdf
Bisquerra, R. (1996). Métodos de investigación educativa: guía práctica. Barcelona: Ediciones CEAC.
Bracho, K. J. y Ureña, Y. C. (2012). Ontología para el desarrollo de la investigación como cultura. Claves del Pensamiento, vol. 6, núm. 12, pp. 11-29. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-879X2012000200001&lng=es&tlng=es
Cárdenas, C. (2011). Formación para la investigación. Puntos críticos. Trabajo presentado en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_04/1177.pdf
Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
Downes, S. (2005). An introduction to connective knowledge. Conference Series. http://immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/BLOGS/S051222D.pdf
Fonseca, G., Arteta, J., Ibáñez, X., Martínez, S. y Pedraza, M. (2005). Estudio interpretativo sobre prácticas de enseñanza de profesores de ciencias experimentales con relación al desarrollo de competencias científicas. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. http://ensciencias.uab.es/webblues/www/congres2005/material/comuni_orales/3_relacion_invest/3_1/fonseca_320.pdf
Hernández, J. S., Guerrero, G. y Tobón, S. (2015). Los problemas del contexto: base filosófica y pedagógica de la socioformación. Ra Ximhai, vol. 11, núm. 4, pp. 125-140. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46142596008
Hernández, J. S., Tobón, S. y Guerrero, G. (2016). Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas. Ra Ximhai, vol. 12, núm. 6, pp. 359-376. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194025
Izcara-Palacios, S. P. (2014). Manual de investigación cualitativa. México: Fontamara.
Juárez, D., Torres, C. A. y Herrera, L. E. (2017). Las posibilidades educativas de la curación de contenidos: una revisión de literatura. Apertura, vol. 9, núm. 2, pp. 116-131. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1046
Kemmis, S., McTaggart, R. & Nixon, R. (2014). The action research planner: Doing critical participatory action research (versión Kindle). Singapore: Springer.
Moreno-Bayardo, G. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 3, núm. 1, pp. 520-540. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55130152
Negre, F., Marín, V. I. y Pérez, A. (2013). Estrategias para la adquisición de la competencia informacional en la formación inicial de profesorado de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 16, núm. 2, pp. 1-12. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.2.180751
Ostashewski, N., Brennan, A. & Martin, R. (2014). Blended learning and digital curation: A course activity design encouraging student engagement and developing critical analysis skills. Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2014. Tampere, Finlandia. https://www.editlib.org/p/147792/
Quintana, J. (2013). La curación o responsabilidad de contenidos, el profesorado como organizador del proceso de aprendizaje mediante webquests. En J. Bergmann y M. Grané (coords.). La universidad en la nube (pp. 89-104). Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius, Universitat de Barcelona.
Restrepo, B. (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas (Col), núm. 18, pp. 195-202. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105117890019
Salguero, L. A. y Ollarves, Y. C. (2009). Una propuesta de competencias investigativas para los docentes universitarios. Laurus, núm. 30, pp. 118-137. http://www.redalyc.org/html/761/76120651006/
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, vol. 2, núm. 1. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
Tejada, C., Tejeda, L. y Villabona, A. (2008). Pedagogía para el desarrollo de competencias investigativas apoyadas desde los semilleros de investigación desde el inicio del pregrado. Revista Educación en Ingeniería, vol. 3, núm. 6, pp. 38-50. http://132.248.9.34/hevila/Revistaeducacioneningenieria/2008/no6/3.pdf
Tobón, S. (2014). Proyectos formativos: teoría y metodología. México: Pearson.
Tobón, S. (2012). El enfoque socioformativo y las competencias: ejes claves para transformar la educación. En S. Tobón y A. J. Dipp (coords.). Experiencias de aplicación de las competencias en la educación y el mundo organizacional. México: Red Durango de Investigadores Educativos.
Tobón, S. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.
Tobón, S., Pimienta J. H. y García, J. A. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.
Wolff, A. & Mulholland, P. (2013). Curation, curation, curation. Proceedings of the 3rd Narrative and Hypertext Workshop ACM. http://doi.acm.org/10.1145/2462216.2462217
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sinéctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.
Authors who publish in Sinéctica agree to the following terms:
The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication of the authorized work simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows others to share the work as long as both the authorship of the work and the initial publication in this journal are acknowledged.
Authors may enter into additional separate contractual agreements for non-exclusive distribution of the published version of the journal (e.g., publishing in an institutional repository or a book), with acknowledgement of initial publication in this journal.
Authors are allowed to publish their work in institutional repositories or on their own website before and during the submission process, as it may generate productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work.
Explanatory note: As of 2017 Sinéctica is governed by the Creative Commons Attribution Non-Commercial 3.0 International License, a version that standardizes licenses internationally.
Articles published between 1992 and 2016 are covered by a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license, which allows a work to be shared and distributed non-commercially and with acknowledgement of the author, but prohibits modification of the original creation.