Basic research competence. A didactic strategy for the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-003

Keywords:

basic research competence, content curation, formative research, higher education

Abstract

This article proposes a characterization of the basic research competence and presents the results of the implementation of a didactic formative research strategy whose purpose is to achieve afore mentioned competence. This is a general and flexible strategy, articulated under the methodology of formative projects in which the content curation activity was incorporated to optimize the management of digital information, a fundamental aspect of the basic research competence. Three groups of students from different disciplines in education and three teachers participated in the implementationof the strategy, obtaining positive results in all the competence indicators. In addition, in the statistical analysis of the experiences and differences were identified. These indicate strengths and weaknesses in the implementation, which can be solved by teachers, while improving their skills in the use of tools and increasing their interaction with students in the online activities.

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Author Biographies

Diana Juárez Popoca, Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación, México

Doctora en Sistemas y Ambientes Educativos por la Universidad Veracruzana. Docente del Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación. Líneas de investigación: modelos y ambientes educativos, aplicación de tecnologías en procesos de enseñanza-aprendizaje en educación superior, particularmente para el desarrollo de competencias informacionales y competencias para la investigación.  

Carlos Arturo Torres Gastelú, Universidad Veracruzana, México

Doctor en Ciencias de la Administración por la UNAM. Profesor-investigador de la Facultad de Administración de la Universidad Veracruzana. México. Línea de investigación: desarrollo de competencias que favorecen el aprendizaje a través de las tecnologías de la información y comunicación en temas tales como competencia digital, competencia de ciudadanía digital, competencia digital de investigación en diversos niveles educativos.

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Published

2022-01-18

Issue

Section

Thematic research