The access of indigenous mexican intellectuals to the academy as a form of contribution to decolonization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0061-013

Keywords:

indigenous intellectuals, academy, decolonization, militancy

Abstract

The article aims to problematize how indigenous Mexican intellectuals have occupied the academy as a trench of resistance in which little by little they are positioning the issues that involve them and their own communities. This research is approached from a dialogical ethnographic perspective, that is, an exploration that seeks to establish an approach that allows dialogue processes between indigenous intellectuals, men, and women who have been academically trained, mostly in the field of social sciences and humanities, and who maintain a commitment to indigenous communities. We find that access to the university and particularly the use of academic writing has made it possible, in the words of the indigenous intellectuals themselves, to move towards decolonization processes in which they claim the worldview of their communities.

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Author Biography

Yasmani Santana Colin, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO)

Doctor en Estudios Latinoamericanos por la Universidad Nacional Autónoma de México. Realizó estancias posdoctorales en el Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación de la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México y en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana. Profesor-investigador del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Líneas de investigación: los accesos de jóvenes indígenas a la universidad, la relación entre comunidades y profesionistas indígenas, programas de acción afirmativa, pedagogías diferenciadas, intelectuales indígenas y formación académica, educación intercultural, y etnografías contemporáneas.

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Published

2023-11-17