Progress towards inclusion in a multiple attention care facility in Tlaxcala, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31391/CRWJ3271

Keywords:

inclusive education, disability, special education

Abstract

The aim of the study was to determine the advances in educational inclusion in a Multiple Attention Center in the State of Tlaxcala, Mexico. This institution was selected due to its recognition among the population, which leads it to have a significant demand. The research was qualitative with a descriptive-exploratory approach; eleven mothers and fathers with children with various disabilities were interviewed, as well as two teachers from the same institution. The information was interpreted by means of a hermeneutic interpretative analysis. The results showed that, according to the participants, all the actors involved, such as directors, teachers, parents and students, collaborate to overcome learning and participation barriers, thus promoting a community that recognizes and supports each other, and that learns through and about disability, which leads to constant improvements in terms of educational and social inclusion of people with disabilities. The findings show that this institution has had a favorable evolution in its efforts to promote inclusion, despite the lack of support from educational authorities regarding the development of clear guidelines for its operation.

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Author Biographies

Andrea Saldívar Reyes, Universidad Autónoma de Tlaxcala, México

Doctora en Educación por la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. Profesora de la Facultad de Ciencias para el Desarrollo Humano de la Universidad Autónoma de Tlaxcala. Integrante del cuerpo académico en consolidación "Educación especial e inclusión social". Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel candidato. Líneas de investigación: discapacidad, aprendizaje y educación inclusiva.

Ismael García Cedillo, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México

Doctor en psicología clínica, egresado de la UNAM. Profesor-investigador de la Facultad de Psicología en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Integrante del cuerpo académico consolidado “Evaluación e intervención en psicología y educación”. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel II. Líneas de investigación: diseño y evaluación de programas de intervención psicoeducativos.

Eduardo Noriega Cruz, Universidad Mexicana

Maestro en Educación por la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Profesor de lenguas extranjeras. Docente en la Universidad Mexicana para los programas de Psicología Social y Ciencias de la Educación. Líneas de investigación: psicología social.

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Published

2025-05-20

Issue

Section

Research articles (open section)