1, 2, 3 for the Ravine Project. Capes off to the ground

Authors

  • Sofía Deveaux Durán Estudio Abierto, AC
  • Cynthia Elena López Valenzuela Fundación Haciendas del Mundo Maya

DOI:

https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-013

Keywords:

environmental culture, intra-action, barranca de Tarango, culture of care, urban children, ecocentric focus

Abstract

This is an exercise in systematizing the experience of the project 1, 2, 3 for the ravine,  from which the group of Ecoguardas de Tarango was formed, with boys and girls from the peri-urban colonies El Ruedo and La Milagrosa, at the barranca de Tarango (Area of ​​Environmental Value in the west of Mexico City). The project aimed to generate experiences located in the realities of the ravine that would allow the children to reconfigure their relationship with the space and environment, human and non-human, under a paradigm of care. This document identifies five practices that from the ecocentric approach were key in this intervention: Feel, investigate, document, do, and celebrate. A theoretical approach is also made to place this experience in the face of contemporary theoretical trends and debates that call into question dominant paradigms that relegate the political-ecological, the educational and the sensitivity of the experiences to a second term. We close the document by recognizing how the reflections embodied in this text are partly fueled by the experience of confinement generated by COVID-19 pandemic.

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Author Biographies

Sofía Deveaux Durán, Estudio Abierto, AC

Maestra en Estudios Culturales por la Universidad de Manchester y bailarina. Cofundadora y directora Estudio Abierto, AC. Ha participado en el proyecto 1, 2, 3 por la Barranca desde su inicio hasta la fecha y es parte del mariposario La Pupa, ubicado en la barranca de Tarango, Ciudad de México, que busca el cuidado de la naturaleza y la transformación. Líneas de investigación: promoción de diversos procesos comunitarios para el cambio cultural que involucran la memoria, el cuerpo, las narrativas locales y las artes.

Cynthia Elena López Valenzuela, Fundación Haciendas del Mundo Maya

Maestra en Educación por la Universidad de Monash. Realiza estudios de doctorado en el Instituto de Estudios Críticos. Coordinadora de Educación y Cultura en la Fundación Haciendas del Mundo Maya. Cofacilitadora en el proyecto 1, 2, 3 por la barranca y coordinadora de educación con la iniciativa de Ríos Tarango, AC, y Ectágono. Miembro de Common Worlds Research Collective como investigadora independiente desde el cual participa en el proceso de sistematización de esta experiencia. Líneas de investigación: educación comunitaria y las infancias críticas.

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Published

2021-09-30